Comisionul pentru plata pe Internet a taxelor și impozitelor va fi suportat de către primării, nu de contribuabili, legislația urmând să fie modificată în acest sens, potrivit Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI).
Conform HG 1.235/2010 privind plata online a impozitelor și taxelor, comisionul poate fi suportat de către contribuabil, de către instituția publică sau în orice altă variantă aleasă de către aceasta la momentul înregistrării în Sistemul național electronic de plată online a taxelor și impozitelor utilizând cardul bancar (SNEP).
Practic, se spune în nota de fundamentare, beneficiarul plății (instituția publică) are posibilitatea să impună contribuabilului care plătește cu cardul să suporte comisionul perceput beneficiarului de către prestatorul sau de servicii de plată.
„În acest fel există o discriminare a contribuabilului care plătește utilizând cardul prin intermediul SNEP față de contribuabilul care plătește utilizând cardul la sediul instituției publice, având în vedere că în cazul din urmă contribuabilul nu plătește niciun comision”, se spune în document.
Potrivit MCSI, modificarea HG 1.235/2010 este necesară pentru că există posibilitatea sesizării Comisiei Europene în legătură cu încălcarea unui act normativ care transpune în legislația națională o directivă europeană, urmând ca aceasta să dispună măsuri de corectare a acestei situații și aplicarea unor sancțiuni statului român.
În plus, există riscul ca acei contribuabili cărora li se percep în mod nejustificat și nelegal acest commision de către instituțiile publice să le acționeze în instanță în vederea recuperării prejudiciului.
„De asemenea, scopul legislației europene în vigoare este aceea de a încuraja plățile electronice, în timp ce prevederile actuale ale HG 1.235/2010 nu fac decât să descurajeze, prin posibilitatea oferită instituțiilor publice de a percepe un preț suplimentar de la contribuabil”, se spune în nota de fundamentare a noului proiect legislativ.
Lansat în martie 2011, SNEP este diponibil pe www.ghiseul.ro și este administrat și operat de Centrul Național de Management pentru Societatea Informațională (CNMSI), instituție aflată în subordinea MCSI.
În urmă cu aproape două săptămâni, directorul general al VISA România, Cătălin Crețu, a declarat la ZF Digital ’12 că plata online a taxelor și impozitelor este „puțin cam în aer” din cauza impunerii de către primării a unui comision pentru a oferi cetățenilor această modalitate de plată.
„Avem două probleme. Prima este distribuția credențialelor (user și parolă de acces) către populație. Dacă această distribuție ar fi transferată băncilor, atunci lucrurile ar sta cu totul altfel, pentru ele știu câți clienți utilizează serviciile internet banking și efectuază plăți online cu cardul”, a spus Crețu.
El a adăugat că foarte multe primării au optat pentru suprataxarea plăților online a taxelor și impozitelor.
„P:ractic, primăriile au preferat să transfere acest cost, respectiv comisionul de acceptare al băncii, la cetățeni. Edilii nu înțeleg că dacă ar da drumul la această facilitate românii, mai ales cei din străinătate, care vin în țară de sărbători și nu au timp pentru aceste plăți, vor aduce bani la buget”, a spus reprezentantul VISA România.
Crețu a menționat că studiile arată că impunerea unui comision la plata taxelor și impozitelor reduce semnificativ intenția de a efectua astfel de operațiuni.
„În pofida acestor probleme, plata online a taxelor și impozitelor a crescut de cinci ori în acest an, deci potențial există”, a spus Crețu.